Lau's blog, deel 4: samenwerken
25 juni 2021
Algemeen
Beste HCP’er,
HCP zijn we samen. Dat hoort er als lid bij. Je speelt in een team en eigenlijk ben je daarmee vanaf de Benjamins al ‘gedwongen’ om samen te werken. Voor de een is dat vanzelfsprekend en voor de ander een grote uitdaging. De een ziet al snel dat de ander in een betere positie is, terwijl de ander zoveel liefde heeft voor de bal dat deze ‘m nooit meer kwijt wil. Dan is er natuurlijk ook nog de pass die niet aankomt. Twee spelers met de absolute intentie om samen te werken, maar de bal is 5 meter links van waar de ontvanger dacht dat die zou komen. Is dat omdat de kwaliteit van de pass onvoldoende was of is de passer van mening dat de ontvanger op de verkeerde plek staat. Het is zichtbaar hoe een simpel partijtje mooie metaforen oplevert voor uitdagingen waar we in de praktijk regelmatig tegenaan lopen. In mijn blog van vandaag ga ik aan de hand van een hockeywedstrijd van heren 1 als metafoor beschrijven hoe ik de perfecte samenwerking van een hockeyclub voor mij zie.
De voorbespreking / De organisatie
De voorbespreking(en) zijn een essentiële basis om te kunnen functioneren als team. Hier bepalen we afhankelijk van de individuele kwaliteiten en ambities op welke positie iedere speler staat en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Zo weten we wie verantwoordelijk is voor specifieke keuzes en welke raakvlakken en afscheidingen er zijn tussen de posities. Als iemand tijdens de voorbespreking even heeft zitten slapen en zijn taak niet duidelijk heeft, kan een afwijkende keuze gemakkelijk frustratie en extra werk opleveren voor de rest van het team. Dit is ook HET moment om vragen te stellen en volledig af te kaderen hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld, zodat iedereen vrij en met vertrouwen z’n eigen beslissingen kan nemen.
De warming-up / De vergadering
In de warming-up maken de spelers zich klaar voor de wedstrijd. Ze bespreken tijdens het inlopen hun persoonlijke doelen voor de wedstrijd en stellen vragen gericht op hoe ze elkaar kunnen helpen die doelen te bereiken. Tijdens het inspelen geven we elkaar vertrouwen door te starten met makkelijke ballen in te spelen en bouwen we stukje bij beetje de druk op om elkaar uit te dagen en scherp te krijgen voor de wedstrijd. De onderlinge communicatie is gericht op het geven van vertrouwen en bevestigen van de gemaakte afspraken in de voorbespreking.
De wedstrijd / het seizoen
Q1
In het eerste kwart ligt de focus op uitvoeren wat we hebben afgesproken en proberen we dit zo goed mogelijk uit te voeren. We gaan zeker niets forceren of ondernemen dat afwijkt van de gemaakte afspraken. Eerder zullen we proberen elke speler lekker vaak aan de bal te laten komen, zodat iedereen een goed gevoel krijgt. De spelers die daar verantwoordelijk voor zijn analyseren wat de tegenstander doet, zodat we daar later op in kunnen spelen.
Korte break I
We hebben maar 2 minuten en die gaan we zo goed mogelijk benutten. Terwijl we naar de dug-out hobbelen zie je een aantal spelers even iemand aanspreken. Hier wordt feedback heel direct gedeeld en ontvangen, want daar moeten we straks gelijk mee verder. De coach pakt vervolgens de leiding en stuurt kort en duidelijk bij naar aanleiding van wat hij gezien heeft en dan moeten de spelers het veld al weer in.
Q2
Net als in Q1 ligt de focus op het uitvoeren van de afspraken, maar je zal altijd merken dat er wat meer drang ontstaat om te scoren. Hoe eerder we de leiding nemen in de wedstrijd, des te meer vertrouwen we hebben om deze gecontroleerd uit te spelen. Dit is lang niet altijd makkelijk, want de tegenstander heeft ook een plan en er gebeuren altijd dingen die je niet verwacht. Belangrijk is dat we ook dan ons hoofd koel houden en terug kunnen vallen op onze afspraken, onze basis en vertrouwen dat iedereen zijn eigen taak uitvoert.
Rust
De rust is het moment om bij te sturen. Onder leiding van de coach wordt het strijdplan bijgesteld. Spelers kunnen reageren en input leveren vanuit hun eigen ervaring. Het delen van deze informatie helpt het team op de juiste weg te blijven naar het bereiken van de doelen. Regelmatig ontstaat hier onenigheid over hoe we de uitdagingen op het veld moeten tackelen. Waar de een zegt, dat moeten we oplossen door druk te zetten, zegt een ander juist dat inzakken de oplossing is voor deze wedstrijd. Aan de coach en de leidende spelers om iedereen te horen en vervolgens knopen door te hakken. We spreken af hoe we het doen en dat doen we met z’n allen. Ook als sommige spelers liever een andere oplossing hadden gezien. Vanuit een gezamenlijke visie gaan we met energie Q3 in.
Q3
Het derde kwart zal moeten blijken of we de hernieuwde afspraken goed kunnen uitvoeren. Niet alleen de afspraken, maar vooral om de energie die daarbij komt kijken is essentieel voor een goede wedstrijd. De spelers stimuleren elkaar onderling en bevestigen zoveel mogelijk acties die goed gaan met positieve coaches. Acties die fout gaan, stappen we snel overheen en dat laten we elkaar ook verbaal horen. Zeuren, klagen en balen hebben we niks aan. Positieve energie en coaching dat helpt. Spelers vinden het heerlijk om bevestiging te krijgen wanneer ze hun taken goed uitvoeren en je zal merken dat ze stap voor stap vleugels gaan krijgen.
Korte break II
Wederom moeten we in 2 minuten onszelf klaar maken. Eigenlijk bevestigen we hier alleen maar wat we ondertussen al meerdere malen hebben besproken. Soms moet er wel even duidelijk worden gemaakt dat bepaalde acties echt niet meer kunnen en dat moeten spelers dan ook accepteren. Vaak neemt een van de leidende spelers hier het woord en spreekt zijn vertrouwen uit in een goed resultaat als we ons houden aan het plan.
Q4
In het laatste kwart wordt de wedstrijd beslist. Hoe hard we gewerkt en gepresteerd hebben in de eerste drie kwarten bepaald hoe dit kwart er uit gaat zien. Heeft iedereen netjes zijn werk gedaan en zijn de afgesproken resultaten (goals) gehaald? Dan kunnen we gecontroleerd de wedstrijd uitspelen, bewaken we het ritme en besluiten we zelf wanneer we gaan aanvallen. Zijn de gestelde resultaten niet behaald, maar de afspraken wel nagekomen, dan zul je zien dat er nog harder (samen)gewerkt wordt om toch de nodige goals te maken. Wanneer de doelen niet zijn bereikt en de afspraken niet nagekomen, dan resulteert Q4 vaak in totale chaos. Het balbezit wisselt constant van ploeg en van controle is weinig terug te zien. Frustraties ontstaan tussen spelers en het vertrouwen zakt dwars door het kunstgras. Afhankelijk van het wedstrijdverloop laat Q4 echt de ware aard van het team zien. Als iedereen heeft gedaan wat hij moest doen, dan krijgen we wat we verdienen.
Nabespreking
De coach neemt het voortouw en vat kort samen hoe hij vindt dat het team gefunctioneerd heeft. De nadruk ligt met name op het bevestigen van wat goed is gegaan en welke doelen zijn bereikt. Hij vraagt ook aan de spelers hoe het kan dat we met sommige afspraken meer moeite hadden vandaag of waarom ze niet naar behoren zijn uitgevoerd.
Wat betekent dit voor ons?
Bovenstaande metaforen zijn natuurlijk leuk omschreven, maar laten we eens op zoek gaan naar de praktische vertaling. Hoe ziet onze ‘wedstrijd’ als club en als organisatie er uit? Belangrijk is dat er van bovenaf, het bestuur en de AV een (technisch)plan is met een duidelijke planning voor het seizoen. Aan het begin van het seizoen (in de voorbespreking) maken we als commissies een actieplan voor een seizoen/periode. Wat staat er op de planning, wie gaat het uitvoeren en waar heeft diegene ondersteuning bij nodig? In periodieke vergaderingen (de korte breaks) leggen we vast of we koersvast zijn en waar we eventueel moeten bijsturen. Op de hoogte zijn van waar anderen mee bezig zijn, maakt het makkelijker om ze te helpen en geeft meer waardering en begrip voor de resultaten. Een organisatie die écht samenwerkt. Het is een mooie uitdaging en met alle goede intenties zullen we fouten blijven maken, maar dat zijn mooie kansen om te leren. Op HCP kan het, samen!
Namens jullie mooie club,
Lau